یادداشت روز ؛

یک بام و دو هوای دولت فرانسه، در شعار دموکراسی و آزادی بیان 

دولتی که برای دیگران نسخه دموکراسی می‌پیچد، اما خودش دچار بیماری سرکوب است. 

 شهر‌های مختلف فرانسه طی چند روز اخیر، در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان فرانسوی، بدست پلیس این کشور، همچنان نا آرام است.
 
 جرقه اعتراضات و نا آرامی‌ها در فرانسه، از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده و معترضان را به آتش سوزی‌های عامدانه، سرقت و حمله به پلیس واداشت. 

 تصاویر منتشر شده از این دور از اعتراضات و خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان، در شبکه‌های اجتماعی، باز تاب گسترده‌ای، در اروپا و دیگر کشور‌ها داشته است.

 نیرو‌های امنیتی فرانسه، برای مقابله با معترضان و نا آرامی‌های اخیر، از تجهیزات ضد شورش شامل، گاز اشک آور، نارنجک‌های صوتی و خودرو‌های زرهی استفاده کرده است. 
 از اتفاقات در خور توجه که در این دوره از اعتراضات فرانسه مشهود است، برخورد سلبریتی‌های این کشور، در حمایت، از دولت این کشور است.
 این را مقایسه کنید، با برخی سلبریتی‌های وا داده داخلی که، از کشتن مردم و به آتش کشیدن آمبولانس‌ها و جنایات شرم آور دیگر، دفاع می‌کردند! 

باید گفت آنها، طرفدار دولت خودشانند، ولی برخی از سلبریتی‌های وطنی، برای کاسه لیسی بیگانه یا مشتی دلار، از وطن فروشی هم، رویگردان نیستند!.
 نکته قابل توجه دیگر، رویکرد دولت فرانسه، در مقابل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در این بحران است و آن این که، این کشور، این شبکه‌ها، از جمله توییتر را، محدود یا، قطع کرد.
 
دولت فرانسه همچنین رسانه‌های اجتماعی را، عامل دامن زدن با این خشونت‌ها دانسته و گفته است، رسانه‌های اجتماعی با سازماندهی خشونت‌ها، ذهن جوان ها، مسموم می‌کند.

 این را مقایسه کنید به حمایت فرانسه و دیگر کشور‌های غربی، از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اغتشاشات سال گذشته ایران و اراذل و اوباشی که، به جان‌مردم‌و مدافعان امنیت افتادند.

 آموزش بمب دستی، نحوه مقابله با پلیس، روش‌های جنگ با نیرو‌های امنیتی، راه‌های تعقیب و گریز با محافظان امنیت و... در این شبکه‌ها خیلی شفاف، عرضه می‌شد.

 رویکرد متفاوت و‌متناقض دولت فرانسه، درباره شبکه‌های اجتماعی، در اعتراضات داخلی کشورش، در مقابل همین شرایط، در دیگر کشور‌ها، یک بام و دو هوای این کشور مهد دمکراسی و آزادی بیان است. 

 استاندارد‌های دو گانه که امروز دولت فرانسه و کشور‌های غربی، در قبال اعتراضاتی که در کشور خودشان، و دیگر کشور‌ها، اتفاق می‌افتد، یک علامت سوال، برای عملکرد دولت فرانسه و دیگر کشور‌ها غربی، در برخورد با، معترضان است.

 در یک کشور مدعی دموکراسی و دفاع از حقوق بشر، چطور پلیس، در روز روشن ۱۱ تیر، به سمت یک نوجوان فرانسوی شلیک می‌کند، تا باعث اغتشاشاتی شود که، امروز پای حدود ۴۰ هزار پلیس به خیابان‌های فرانسه، کشیده شود.

 در اتفاقات مشابهی که پارسال در ایران رخ داد، دیدیم که می‌گفتند، چرا می‌بندید؟ چرا فیلتر‌می‌کنید؟ باید آزادی بیان باشد و مردم باید، صدایشان شنیده شود.

 ولی این روز‌ها، "در فرانسه " نه تنها شبکه‌های اجتماعی را سریعا بسته اند، بلکه به صراحت گفته اند که ما، به اطلاعات شما، دسترسی داریم و سراغ شما می‌آییم. 

 امیدواریم دولت فرانسه با رعایت آزادی بیان و مشروع دانستن حق اعتراضات مسالمت آمیز، شهروندان، به برخورد‌های قهرآمیز، با مردم خود پایان دهد. 

 علی حبیبی کارشناس رسانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.